dilluns, 25 d’octubre del 2010

LA INTERACTIVITAT EN ELS MITJANS DE COMUNICACIÓ

La interactivitat en el món periodístic és un fenomen recent. Anys enrere, en la premsa escrita, només hi havia comunicació en una direcció: el periodista o redactor de les notícies i articles informava sobre algun tema concret, i el lector es limitava a llegir i a crear-se la seva pròpia opinió en la intimitat. En alguns dels casos, el receptor potser comentava la notícia amb qui tenia al costat, però en molts d’altres aquí s’acabava el procés de comunicació. En el cas de televisió i ràdio era una mica diferent, ja que sovint hi havia la possibilitat d’intervenir per mitjà de carta o trucades telefòniques.

Les noves tecnologies han brindat l’oportunitat de desenvolupar aquesta comunicació d’una manera bidireccional. Aquesta interactivitat la podem trobar de dues maneres diferents: una és el fet de que els usuaris tinguin l’opció d’opinar sobre la informació que reben, i l’altra és considerar els usuaris com a font d’informació, ja que sovint són els mateixos testimonis de fets rellevants, com explica Eva Domínguez en el seu article a La Vanguardia “Informar en el ágora digital”. En aquest últim fenomen hi ha contribuït molt el “boom” de les xarxes socials com Twitter o Facebook. Si ens fixem en la premsa escrita, els usuaris tenen l’opció de poder opinar lliurement sobre moltes de les coses que es redacten, i que l’autor les pugui llegir o rebatre, fet que crea una bona mostra d’interactivitat. Un clar exemple són els nous diaris digitals, que permeten als lectors comentar les notícies i contrastar entre ells les pròpies opinions. En el cas dels mitjans audiovisuals també s’ha augmentat aquesta interactivitat a través de diverses línies. Alguns exemples són la tendència a fer programes on els que abans eren només uns espectadors ara són els propis protagonistes, l’enviament de missatges SMS, o els comentaris via correu electrònic o xarxes socials.

Personalment crec que aquests nous recursos digitals d’interacció fomenten la interactivitat amb els mitjans de comunicació i enriqueixen les notícies i les diverses informacions que es donen. A més a més dóna llibertat d’expressió i poder de veu a molts usuaris que d’altra manera quedarien en l’anonimat, i aquesta crec que és una oportunitat molt valuosa per a tots aquells que la volen aprofitar.

IRENE FRIGOLA I PAGÉS

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.