En aquest post m’agradaria abordar ràpidament un dels temes que l’Eva Domínguez ens ha proposat, concretament el dels formats de participació. Com ja hem anat dient, una de les característiques de la interactivitat és la participació activa de l’usuari. Si analitzem una mica més a fons com es materialitza aquesta participació trobem que l’usuari pot utilitzar diferents formats.
1) Format escrit: potser és el més habitual. Es tracta de tots aquells formats que permeten mitjançant un text que l’usuari participi. Normalment es tracta d’espais destinats a que l’usuari comenti una notícia determinada i doni la seva opinió. Per fer-ho cal – o no- registrar-se amb un nom d’usuari i clau. En alguns d’aquests espais, com molt bé deia la companya Elisenda hi ha un moderador que pot redirigir el debat o també un administrador que controli que els comentaris no siguin desagradables o insultants.
2) Formats audiovisuals: parlem dels vídeos o les fotografies. Són formats que cada vegada són més habituals però que no s’apliquen tant com els escrits. Si posem el mateix exemple que en el cas anterior -comentar una notícia- en rares ocasions l’usuari té la possibilitat de participar mitjançant un format multimèdia. En aquests casos són els propis mitjans que destinen una secció concreta per aquest tipus de participació. Un bon exemple són apartats com “el lector denuncia” o també quan passa algun fenomen meteorològic com grans nevades o pluges i el mitjà obre una galeria d’imatges o vídeos i possibilita al lector que participi enviant les seves. En aquests casos també cal una identificació i el mitjà farà una selecció de les fotos o vídeos més interessants per publicar a la web. Aquí l’espai juga un paper important per això és necessària aquesta selecció que no es té en compte en els casos de participació escrita.
3) Altres formats de participació: un exemple són “les preguntes del dia” que molts mitjans tant escrits com televisius utilitzen diàriament en els seus espais. Es tracta d’una pregunta lligada amb l’actualitat que el mitjà fa a l’espectador. En aquest cas, l’aportació de l’usuari és fer un clic o enviar un missatge i dir la seva opinió mitjançant un “si” o un “no”. Un altre format de participació semblant és quan el mitjà possibilita que votis una informació: en aquests casos no pots donar el teu punt de vista, ni debatre, però l’usuari pot participar puntuant aquella informació segons si l’ha trobat interessant o útil.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.