Llegint les aportacions que la resta de companys del grup han fet sobre la interactivitat m’adono que molts identifiqueu els processos interactius amb un tipus de relació. Per exemple l’Elisenda Massot apunta que la interactivitat és “la relació que s’estableix entre l’usuari amb la pagina web que consulta” , o la Cristina Toro en el seu post explica que segons el seu punt de vista la “interactivitat no és només una relació persona-persona, es una relació persona- qualsevol cosa”. M’ha semblat molt interessant que es lligui aquest concepte de relació al d’ interactivitat, ja que en la meva anterior aportació, quan intentava explicar què suposava per mi la interacció no vaig caure en definir-la així, i em sembla un terme molt encertat.
En grans trets estem d’acord que la interacció necessita de dues parts ( ja siguin dos subjectes o un subjecte i un altre medi) per tal d’assegurar que el diàleg i que la relació entre elles sigui efectiva. Perquè es doni la interacció cal doncs que la comunicació o informació flueixin d’un costat a l’altre, en un procés bidireccional, de feedback. He intentat establir en línies molt generals quines podrien ser les característiques dels processos interactius, i sota el meu punt de vista són les següents:
- La interactivitat ha d’assegurar la participació de l’usuari ja sigui possibilitant l’intercanvi d’opinions, fotografies i vídeos o directament permetent que els usuaris aportin nova informació. Quan més ràpida i àmplia sigui aquesta capacitat de participació més efectius seran els processos d’interacció.
- La interactivitat permet donar veu a usuaris o protagonistes dels fets noticiosos de forma immediata. Per molt aprop o lluny que estiguin, la interacció els ofereix la possibilitat de donar el seu punt de vista i explicar a la resta del món què està passant a un lloc molt concret.
- En la interacció hi juguen un paper molt destacat els formats audiovisuals. Una fotografia pot explicar molt i no és necessari saber llegir. A més és una font d’informació immediata. Es tarden pocs minuts en tirar una fotografia i penjar-la o enviar-la per la xarxa. Un procés rapidíssim i efectiu.
- És important que l’usuari tingui la possibilitat d’enllaçar, recomanar o enviar la informació a un altre usuari.
- Tal i com Shayne Bowman i Chris Willis apunten a la seva obra “We Media”, és important que els mitjans ofereixin la possibilitat de personalització de la informació. Parlem del que es coneix com a “notícies o informació a la carta”, i no només hauria de fer referència a la selecció de notícies que pot fer un usuari, sinó també a la possibilitat d’escriure sobre les mateixes. Cal entendre la idea que no només parlem d’audiències o lectors, sinó també de participants o creadors.
Laura Boadas Serrat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.