dijous, 28 d’octubre del 2010

La plasmació de les ideologies

La nostra companya Ester en el seu article sobre el contingut, menciona un estudi que argumenta que no és possible la transparència absoluta en els mitjans de comunicació (aplicable tant als tradicionals com als digitals). No és possible perquè el mitjà té un empresari que en fa diners, i que té una ideologia concreta i voluntària o involuntàriament coacciona i guia els seus treballadors. També menciona que certs governs no estan interessats en la difusió de notícies i informen parcialment en les rodes de premsa, etc.

No ho poso en dubte, de fet és el pa nostre de cada dia. Però tot i així vull remarcar la diferència entre les dues situacions. És totalment diferent que un govern decideixi no informar totalment a la població (per motius de seguretat, estabilitat ...) que un periodista es vegi coaccionat a ignorar o tergiversar certes notícies per fer content al cap. La primera és inevitable pel mitjà de comunicació, tota la societat i tots els mitjans de comunicació sofriran la mateixa desinformació. La segona, és intencionada i va en contra del codi deontològic.

Sóc de la opinió que les coses que succeeixen, succeeixen, no cal maquillar-les doncs tard o d'hora el maquillatge marxa. La opinió del mitjà de comunicació hauria de ser transmesa a través dels articles d'opinió i l'editorial, i haurien de quedar al marge de les notícies. Hi ha altres maneres d'enviar missatges, com ara el disseny més o menys formal o atrevit que no interfereix en la veracitat del text.

Per últim i com anècdota, estic vivint a l'estranger, i un noi que estudia castellà em va demanar que de tota la premsa espanyola quins diaris pertanyien a la "premsa groga". Em va costar donar una resposta, només em sortien noms de premsa rosa (omnipresent a Espanya) i de diaris classificats segons la seva facció política. Ell no ho entenia, doncs al seu país, les notícies són les notícies i tot i que pots esbrinar la facció política d'un mitjà de comunicació no es fa patent tan descaradament en els titulars i les portades.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.