dimecres, 20 d’octubre del 2010

Usabilitat


Entenc que la usabalitat és una “eina” que hem de fer servir quan transmetrem qualsevol tipus d’informació. És part integrant de tot missatge, una qualitat inevitable. Ja sigui un missatge sobre paper, oral o mitjançant mitjans electrònics. Per exemple quan llegim un llibre, l’usabilitat rau en el seu tamany, mida de la lletra, combinació de colors, etc; un llibre de 20kg no ens serà usable a la platja, per molt bo que sigui. O a l’hora de presentar un treball als companys, podem escollir el mitjà que ens doni la usabilitat més adequada; un paper DIN-A4 no ens dona la mateixa usabilitat que una presentació PowerPoint; la qualitat del treball és veurà afectada (per bé o per mal) segons la usabilitat que haguem donat a la presentació.

En el cas dels espais web, la usabilitat ja no sols es remet al tamany de la lletra, color i espai físic. En aquests casos tenim al nostre abast una gran extensió d’opcions per a fer usable la web al gust de les nostres intencions. Si volem presentar un producte (ex. Un cotxe), podem usar videos o animacions en diferents llenguatges de programació. Si el que volem és fer accessible una gran quantitat d’informació (ex. Generalitat de Catalunya), hem d’anar a buscar la l’estructura de menús adient. O si el que volem és una pàgina on hi participin els usuaris (ex. Facebook), haurem d’aconseguir una programació que ho permeti amb la màxima eficàcia.

Els mitjans de comunicació són una barreja dels casos anteriors. Ens presenten informació, hi han quantitats importants d’informació i, cada cop més, permeten als usuaris opinar o afegir contingut. La bona usablilitat esdevé vital per l’eficàcia de la web, igual o més que el propi contingut.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.