dimecres, 3 de novembre del 2010

Comparativa de l'usabilitat de El Periódico i La Vanguardia

Com la nostra companya Yaiza Moreno, també he estat consultat diversos llocs webs d'alguns mitjans de comunicació. Especialment, m'he dedicat a fer una comparativa entre El Periódico de Catalunya i La Vanguardia.
Deixant enrere qüestions ideològiques i d'estil, l'anàlisi s'ha centrat bàsicament en els punts que entre tots hem anat comentant aquestes setmanes i que ens indiquen si un lloc web permet una fàcil usabibilitat i l'accés als seus continguts.
1) Rapidesa. Busco el tractament que els dos mitjans han fet d'una mateixa informació (en aquest cas, l'empat del FCBarcelona contra el Copenhaguen CF a la lliga de Campions del 2 de novembre) i si m'és complicat o no trobar-la. En cap dels dos mitjans apareix a la portada, però tots dos rotatius presenten una capçalera on hi ha diverses pestanyes i hi ha la d'esports, que em porta directe a la crònica del partit. Val a dir que el menú de El Periódico usa un tamany de font més gran (i destacats en color blau), motiu pel qual em suposa més senzill accedir-hi.
2) Immediatesa. Una de les coses que l'usuari busca en una plana web és que els continguts s'actualitzin de manera freqüent. En el cas d'un mitjà informatiu, això és encara més necessari. Si el navegant no hi troba la informació renovada i adaptada als esdeveniments, deixarà d'accedir-hi (seria el cas del Diari de Tarragona, criticat a la demarcació per ser capaç de mantenir notícies durant setmanes a la portada). Tant La Vanguardia com el Periódico compleixen aquest requisit. Tots dos mitjans renoven diverses vegades al dia el seu menú. El diari del Grupo Zeta fins i tot hi agefeix destacats d'última hora quan la notícia és d'especial importància (com passa el dimecres 3 de novembre al vespre, on s'informa de la patacada electoral d'Obama).
3) Per a la majoria. Efectivament, tots dos mitjans usen el format html, més simple, fàcil i el que usa pràcticament la majoria dels usuaris.
4) Participació. Tots dos mitjans permeten als seus usuaris participar i comentar les informacions. Això sí, primer caldrà que l'interessat es registri.
Podria semblar, doncs, que tots mitjans oferten llocs web accessibles i fàcils d'usar. I és cert, permeten arribar a la informació desitjada força ràpid. No obstant, i com ja vaig apuntar en una altra entrada, el cas és que en tots dos casos, i abans de veure la portada, el navegant haurà de veure un anunci. A més, totes dues portades pesen força (més de 200kb, quan el màxim recomanat és 50). Un altre apartat seria la quantitat d'enllaços que totes dues presenten, i que poden acabar per atabalar el navegant.
Així doncs, i en comparació a un estudi que ens ofereix dades sobre usabilitat de 2003, és evident que els mitjans han millorat, però encara queda camí per recòrrer. I des d'aquí, i entre tots, l'anirem fent.

Marc Busquets

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.