divendres, 29 d’octubre del 2010

La importància de l’hipertext

En els altres posts defensava que en un web era molt important tenir en compte aspectes com l’accés ràpid a la informació, la estructura de la pàgina, el periodisme participatiu, com escriure el text, com distribuir la informació... Però un cop que he llegit diversos articles i les intervencions dels meus companys, com la Yaiza Moreno o la Marta Domínguez, m’he adonat de que el concepte de hipertext també és clau per que un site funcioni correctament.

Actualment, a les webs dels mitjans de comunicació hi ha molta informació de diversos temes i explicats des de diversos punts de vista o gèneres (d’un mateix tema hi podem trobar una noticia, un vídeo, una crònica, un reportatge...). L’usuari troba els continguts importants a les pagines principals i la informació complementaria a pàgines enllaçades. D’aquesta manera és ell mateix qui decideix el recorregut que vol fer per la web, amb un mínim control del seu dissenyador. El concepte de hipertext es molt útil en aquest tipus de pàgines i sorgeix de la necessitat de saltar i relacionar conceptes que ens porten a una informació determinada, tal i com ens explica l’article Escribir para la red de Juan Carlos García Gómez. Però també és una eina molt complexa que pot acabar sent contraproduent per l’usuari per que el pot portar a un mar de pàgines obertes, d’informació complementaria, que el poden desorientar. És per això que un dissenyador a l’hora de crear una web ha de seguir uns conceptes bàsics com:

- Els links sempre han d’estar subratllats i en color blau, ja que l’usuari els té establerts així en els seus subconscient i es la manera de detectar-los més ràpidament

- Els enllaços es poden situar dintre o fora del text. Hi ha molts autor que defensen que els links interfereixen el flux narratiu, com Lynch y Hortos. Per això, Juan Carlos García Gómez, ens aconsella que la millor manera per introduir diversos links en un text és amb pocs enllaços integrats en el text, els més importants, i la resta de links situar-los en un llistat al costat del text.

- S’ha d’indicar en tot moment l’estat de l’enllaç amb diversos colors.

- També s’ha de mantenir el gruix del link i la font.

- Incloure icones que indiquin si l’enllaç és extern i el seu contingut.

Només així es pot aconseguir que l’usuari navegui lliurement i sense problemes pels diversos continguts d’una web i pugui informar-se del que més l’interessa amb una rapida navegació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.