dissabte, 6 de novembre del 2010

Evaluació heurística aplicada a les webs noticioses

He anat llegint els comentaris dels companys i he vist que el debat actual es troba en quins criteris haurem de seguir per avaluar la usabilitat de les diferents pàgines de notícies. Llegint els comentaris de la Laura Liarte i l'Isaac Álvarez em va cridar l'atenció el mètode d'avaluació heurística (o com molt bé comenta la Laura l'evaluació dels experts). Aquest tipus de test és una forma senzilla i fàcil d'avaluar la usabilitat de qualsevol pàgina web. En aquest post intentaré aplicar a les pàgines de notícies de la xarxa els criteris més importants que es tenen en compte en aquest test:

Objectiu: La finalitat de la web s'ha de reflectir en els continguts i serveis que s'ofereixen. Clarament a les webs de notícies l'usuari s'adona ràpidament del tipus de pàgina que té al davant, per la presència de titulars i subtitulars, la capçalera amb el nom d'un mitjà tradicional relacionat amb el periodisme o sinó té germà bessó en format paper, es fa referència r de que ens trobem davant d'una web periodística. També s'han d'oferir serveis com la recerca de notícies per titulars o per data per respondre a les necessitats dels usuaris, així com l'oportunitat de rebre les notícies en un programa lector de continguts RSS.

Disseny de la pàgina d'inici: El criteri d'avaluació heurístic exposa que s'ha de mostrar de manera precisa i clara tots els continguts que ofereixen les webs. En les homes dels mitjans online s'haurien de mostrar les notícies més importants de cada día, i i després els menús ens haurien de donar accés a tota aquella informació més concreta que precisés una recerca per part de l'usuari. Això és al que està acostumat l'usuari, i tal i com diu un altre dels criteris s'han de seguir els estàndards per evitar que els lectors es perdin i facilitar la navegació.

Estructura de la web: Tot i que els experts recomanen que s'estructurin pensant en l'usuari i les seves necessitats, personalment crec que les webs de notícies, tradicionalment, s'han estructurat pensant més en la facilitat d'organitzar gran quantitat d'informació (racional) que no pas buscant allò més intuïtiu (que millora la usabitat).

Disseny i estètica: El look&feel que transmet una web també es prou interessant pel que fa a usabilitat, ja que aconsegueix que l'usuari se senti més o menys agust. També és destacable en aquest apartat la coherència que han de tenir totes les pàgines d'un mateix site per tal de no confondre a l'usuari; per tant s'ha de ser uniforme en les estructures i colors perquè la gent s'acostumi a la teva web. En el cas de les webs de notícies que tenen un referent en mitjans tradicionals també han de ser coherents amb la imatge d'aquest, per ser fàcilment reconegudes pels lectors.


Yaiza Moreno Gil

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.